Expeditie Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marloes Heideveld - WaarBenJij.nu Expeditie Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marloes Heideveld - WaarBenJij.nu

Expeditie Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Marloes

25 April 2016 | Australië, Melbourne

Na twee maanden te hebben rondgehobbeld in Melbourne deel ik graag mijn overlevingstechnieken bij deze met jullie!


Festival

Met nog wat modder onder m'n schoenen van de tochten in Nieuw Zeeland, kwam ik in februari aan in Melbourne. Met wat overmoedige gedachten wat baantjes betreft en nul dollar op mijn rekening hoopte ik maar op het beste. De eerste paar dagen verbleef ik in St Kilda, een wijk in Melbourne aan het strand. Ik viel met mijn neus in de boter, want tijdens mijn eerste weekend in Melbourne was het St Kilda festival, een megagroot gratis festival op de boulevard. In het hostel had ik wat Britse vrienden gemaakt die wel van een feestje houden, dus mijn eerste paar dagen in Melbourne waren vrij vermakelijk.


Door knocking

Anyway, omdat ik 0 euries had was het tijd om een baantje te zoeken. Via via kwam ik bij een nieuw bedrijf terecht dat zonnepanelen verkoopt. De dag nadat ik aankwam in Melbourne had ik een interview en die maandag kon ik direct beginnen. Mijn taak was om bij mensen aan te kloppen en ze een gratis consultatie aan te bieden met een van onze zonnepanelen experts. Klinkt appeltje eitje maar het is dus een deur-tot-deur baantje, waarbij je mensen iets vertelt wat ze al duizend keer hebben gehoord de afgelopen twee dagen van andere verkopers. De eerste twee weken was ik nog vrij enthousiast en behalve dat het redelijk zwaar werk is had ik het wel gezellig met mijn collega's. Dit baantje had helaas ietsjes meer nadelen dan voordelen - het was op commissie basis, met als gevolg dat ik soms meer dan zes uur in de brandende zon (of stromende regen) rondliep zonder ook maar iets te verdienen. Ook zijn er altijd mensen die niet gediend zijn van een vreemdeling aan de deur die iets brabbelt over energie, besparingen en zonnepanelen en dat maken ze dan ook maar al te graag duidelijk. Na een maand daalde mijn humeur gezamenlijk met mijn inkomsten en was het tijd voor iets anders. Na nogmaals een rondje uitzendbureaus en een dag solliciteren op internet kwam ik erachter dat 'doorknocking' toch echt de enige optie voor mij was. Mijn huisgenootje werkt bij een bedrijf dat langs de deuren gaat om halogeen spotjes te vervangen door LED lichten, dit is onderdeel van een overheidscampagne. Het idee is dat de LED lichten minder elektriciteit gebruiken, minder brandgevoelig zijn en beter zijn voor het milieu. De mensen krijgen de lampen gratis en het enige wat ik moet doen is een afspraak met ze inplannen zodat er een elektricien langs kan komen. Per geïnstalleerde lamp krijg ik drie dollar, het klinkt als niets maar omdat ik zo gewend was aan de hele zonnepanelen wereld, ging me dit heel makkelijk af! Ik had het vrij snel onder de knie en vorige week was ik zelfs een van de twintig beste 'agents' in Australie! Mijn manager is een samenwerkingsverband aan gegaan met een zonnepanelen bedrijf (een andere dan waar ik voor werkte) en vanaf volgende week mag ik als teamleader mijn eigen solar/LED team oprichten. Het duurde twee maanden maar uiteindelijk ga ik best wel oke hier.


Als ik niet langs de deuren ga

Behalve mensen lichten of zonnepanelen aansmeren doe ik ook nog andere dingen in Melbourne. Na drie weken in hostels te hebben gezeten had een Nederlands meisje die ik in Nieuw Zeeland heb leren kennen een appartement gevonden. Samen met haar en twee Britse meiden woon ik nu in South Bank, een beetje een sjiek de friemel buurt op 20 minuten lopen van het centrum. Melbourne is echt een fantastische stad, honderd keer beter dan Sydney en het is blijkbaar 'the most livable city' in de wereld. Er is altijd wel iets te doen, toen ik hier net was was er een food and wine festival, op dit moment is het comedy festival gaande en overal zijn tentoonstellingen en musea. Er zijn allemaal kleine laantjes met koffietentjes, verborgen barretjes en nachtclubs en is er altijd wel ergens een markt gaande. De wijken rondom het centrum zijn ook heel leuk, ik denk dat je na een jaar hier nog steeds niet op alle goede plekken bent geweest! In maart ben ik naar de Grand Prix geweest, wat letterlijk in mijn achtertuin plaats vond. Normaal gesproken ben ik niet zo van de formule 1, maar het was een van mijn beste dagen hier! In het weekend probeer ik zoveel mogelijk te zien en te doen, een techno festivalletje hier, een Andy Warhol expositie daar, een drankje in St Kilda en Fitzroy of ik sta tot zes uur in de ochtend in Revolver hossen (inclusief pepperspray hinderlaag van de politie). Alhoewel het hier herfst is loop ik nog regelmatig in een korte broek terwijl de blaadjes van de bomen vallen - ik zou hier nog wel even kunnen blijven!


Great Ocean Road

Om maximaal gebruik te maken van het lange paasweekend besloten mijn huisgenootje en ik om de Great Ocean Road te doen. Samen met een vriendin van haar hebben we een auto gehuurd, een goedkope tent aangeschaft en de kofferbak volgepropt met dekens, campingstoelen (gevonden tijdens de Grand Prix) en kampeervoedsel (chips, fruit en maaltijden in blik). Zonder plan maar superenthousiast begonnen we aan onze mini-vakantie. De Great Ocean Road is een fantastische route langs de kust, met mooie uitzichtpunten, bijzondere rotsformaties en surfcompetities along the way! De eerste nacht hebben we gekampeerd op een propvolle camping, samen met Little Jason hadden we onszelf, nadat we vrienden hadden gemaakt met een kampvuur, opgerold in onze dekens om de volgende ochtend voor dag en dauw de zonsopkomst te bekijken bij de Twelve Apostles. Hier hebben we nog een aangespoelde pinguïn, Charlie, gered uit de handen van Aziaten met selfiesticks en de rest van de dag hebben we genoten van de wandelingen over het strand en van de omgeving. Hierna zijn we doorgereden naar The Grampians, een National Park niet ver van de Great Ocean Road. Samen met Ierse vrienden hadden we onze tentjes opgezet op een gratis camping (=geen toiletgebouw=plassen in de bosjes). Na een korte wandeling in de bergen hadden we zelf een vuur gebouwd om vervolgens de hele avond marshmallows te eten en onze niet-zo-koud-meer biertjes weg te tikken. Net echt. Tijdens onze laatste dag zijn we naar het hoogste punt van het park geklauterd (een beetje brakkie, dat wel) om vervolgens verdwaald te raken in de bergen. Gelukkig vonden we onze auto op tijd terug en konden we aan de terugreis naar Melbourne beginnen. Een top paasweekend!

Vanaf vandaag beginnen mijn laatste drie weken hier, daarna vertrek ik naar Thailand! Ik houd jullie op de hoogte :)!

Veel liefs!

  • 25 April 2016 - 14:03

    Ingrid Beeftink:

    Mooi verslag, leuke verhalen en avonturen Marloes! Veel plezier nog!
    Liefs van ons, Ingrid XXX

  • 27 April 2016 - 13:28

    Melle En Marjan:

    Hee Marloes,

    Wat een geweldige verhalen, je maakt veel mee!

    Dikke kus van ons !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 13405

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Maart 2016

Skippy de boskangoeroe

13 Mei 2013 - 01 Juni 2013

Waddup in Mexico

02 Januari 2012 - 15 Mei 2012

Étudier en France

Landen bezocht: