Gringo goes Cozumel - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Marloes Heideveld - WaarBenJij.nu Gringo goes Cozumel - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Marloes Heideveld - WaarBenJij.nu

Gringo goes Cozumel

Blijf op de hoogte en volg Marloes

27 Mei 2013 | Mexico, Mexico-stad


In Mexico the word gringo generally describes a person from the USA, although it may also refer to any European-looking foreigner. It can be used to describe anything that has come from over the northern border, be it people, cars or films.

Not true. Gringo is inderdaad een woord om een persoon uit de US aan te duiden, maar er wordt dan bedoeld 'dom persoon uit de US'. Oke, over tot de orde van de dag. Vorige week heb ik eerst het centrum van Mexico city bezocht, het is niet heel bijzonder en de Spaanse invloeden zijn duidelijk terug te vinden. De volgende dag zijn we naar het nationaal museum geweest, waar stukjes tempels, maskers en offeringsstenen (?) (waar je zeg maar werd opgelegd om je hoofd eraf te laten hakken, je hoofd werd vervolgens van de trap van de tempel gegooid en ook je andere lichaamsdelen waren te gebruiken voor ehm.. traditionele rituelen?) te zien zijn. Interessant en soms een beetje weerzinwekkend. Ook ben ik naar de locale markt geweest. Erg locaal, want tussen de limoenen, chili's en broodjes kippie verwachtten deze marktkooplieden geen lange blonde meisjes. De mensen keken naar me alsof ik van een andere planeet kwam. Grappig was dat ze steeds naar m'n schoenen keken. Ik snapte echt niet waarom want mijn adidasjes zijn gaaf, maar ze zijn nou niet per se van goud (alhoewel ik mn hele koffer vol heb gegooid met sandalen en slippertjes, loop ik hier alleen nu maar op sneakers, want mexico stad is niet een plek waar je per ongeluk op blote voeten wilt lopen). Uiteindelijk bleek dat ze dachten dat ik op hakken liep, gezien de gemiddelde lengte hier ongeveer die van Roel van Velzen is. Ik was de enige tourist, maar het is geweldig om op de overdekte markt rond te lopen. Overal rennen mannetjes met karren vol fruit en groente rond alsof hun kont in de fik staat (jij gaat aan de kant, zij niet) en je kan er werkelijk van alles kopen, van 8 soorten mango tot aan koeientong en varkensmaag voor in de soep.

Aan het einde van de week heb ik twee tempels bezocht, Piramide del Sol en Piramide del Luna, met daartussen Calzada de los Muertos (laan van de doden). Ontzettend indrukwekkend en ook bijzonder om over de trappen te lopen waar eens de hoofden over rolden van de soldaten en krijgers die werden geofferd om de Goden te verzoeken (geloof me, dit was een eer). Tussen deze culturele (en culinaire) hoogstandjes door heb ik ook een paar wijken in en dorpjes rondom Mexico stad bezocht, genietos kan ik je vertellen. Maar muy hola supermercados genietos was toch wel mijn uitstapje naar Cozumel, een eiland vlak voor de Oostkust van Mexico vlakbij Cancun. Judy, een vriendin uit Texas, had daar een weekje vakantie, samen met haar moeder en dochter. Het was een PARADIJS. We verbleven in een all inclusive met een privestrand. Het water was helder en blauw, het strand was wit, de cocktails (die werden gebracht) smaakten zeer goed en de gringo's waren best gezellig. De vissen in de zee zwommen gewoon om je heen en na een paar keer gillen (ik snap dat mijn bikini en billen leuk zijn, maar om er nou aan te gaan zitten knabbelen ging een beetje te ver) was ik er wel een wat aan gewend. Genoeg ieder geval om ook even te gaan snorkelen, maar de vissen leken dan wel heel groot... Na vier dagen vloog ik weer vanaf Cancun terug naar Mexico, een klein beetje jammer want Judy en haar dochter en moeder voelen als familie en desondanks de aanwezigheid van alle dronken Amerikanen had ik hier lachend een jaar kunnen blijven.

Na dit tripje ben ik naar Leon gegaan om de dochter van Katia, Stephanie op te zoeken. Daarover later meer :-) . Ik kan vanaf hier helaas geen foto's uploaden, dus die komen ook later.

Ciao amigos and take care, brush your hair!

Xoxo

  • 27 Mei 2013 - 21:11

    Rianne:

    Klinkt goed Marloes!! Genietos met die supermeradosass!!

  • 27 Mei 2013 - 21:27

    Sabine:

    Genietos met de grote G!

  • 27 Mei 2013 - 22:25

    Willemien:

    Mooi verslag. Klinkt allemaal goed. Ben benieuwd naar je foto's. Groetjes aan Stephanie en Katia.

    Willemien

  • 27 Mei 2013 - 23:22

    Aartje :

    Marloes! Jij bent wel goed in verhalen schrijven, haha ze zijn echt leuk! Trek de volgende keer naar die markt maar je hakken aan ;)
    Haha adios amigo! xxxxx

  • 28 Mei 2013 - 14:20

    Jos:

    Wat een schitterende verhalen, geniet ervan en Aprovecha el día!

  • 28 Mei 2013 - 14:42

    Roos:

    geweldig marloes. Zie het allemaal voor me!

  • 28 Mei 2013 - 19:39

    Ellen:

    He Marloes!

    Leuk verhaal!! Vooral ook heeeeel herkenbaar! Toen ik daar was met mn studie werden wij ook steeds uitgemaakt voor Gringo's! En ik ben ook op dit markt geweest! Was inderdaad erg indrukwekkend! De tempel van de zon en van de maan vond ik ook erg mooi! Super groot allemaal.. Helaas heb ik in Mexico geen mooie stranden gezien! Dat was helaas niet studiegerelateerd genoeg.. ;) Dus daar ben ik wel jaloers op!
    Veel plezier nog en geniet ervan! Ben ook benieuwd naar je foto's! Wanneer je terug bent moeten we echt even afspreken! X Adios

  • 29 Mei 2013 - 01:59

    Kim:

    Hé Marloes! Klinkt waanzinnig, je kunt ook heel leuk schrijven haha, absoluut een kunst!! Gelukkig is er nog genoeg te zien want een jaar lang dronken Amerikanen op wit zand zal ongetwijfeld gaan vervelen ;) geniet ervan! Liefs

  • 29 Mei 2013 - 16:23

    Carmen:

    Ooh marloes je maakt me zo gelukkos met je verhalos.. Blij te lezen dat je je skills waarschijnlijk nooit zal verleren:P
    Check je later Gringo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 13418

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Maart 2016

Skippy de boskangoeroe

13 Mei 2013 - 01 Juni 2013

Waddup in Mexico

02 Januari 2012 - 15 Mei 2012

Étudier en France

Landen bezocht: